Hoe maak je een heerlijke koemelkvrije aardbeienkwarktaart? Met sojakwark, veel aardbeien en amandelmeel kom je al een heel eind. Deze frisse taart is niet alleen ontzettend lekker, maar ook heel eenvoudig om te maken. Bovendien kun je hem relatief gezond houden. De bodem maak je van amandelmeel, boter en een beetje suiker. Wil je de taart suikervrij maken, dan kun je de suiker vervangen door een zoetstof zoals stevia. De romige vulling bestaat uit sojakwark, aardbeien en gelatine om alles mooi op te laten stijven. Deze taart kun je dus ook helemaal vegan maken, dan gebruik je agar agar ipv gelatine.
Kwarktaart is al jarenlang een van de populairste taarten in Nederland. Dat is niet zo gek, want de combinatie van een krokante bodem met een luchtige, romige kwarklaag doet het altijd goed. Traditioneel wordt kwarktaart gemaakt met gewone kwark van koemelk, maar tegenwoordig zijn er gelukkig ook goede plantaardige alternatieven verkrijgbaar. Sojakwark heeft een zachte, romige structuur die verrassend dicht in de buurt komt van gewone kwark. Daarnaast is het een fijne optie voor mensen die geen koemelk gebruiken of lactose willen vermijden. Klik hier voor meer taarten en cakes zonder melk.
Ik had zelf nog niet eerder een kwarktaart gegeten die volledig koemelkvrij was, dus ik was erg benieuwd naar het resultaat. Maar eerlijk gezegd was ik direct enthousiast. De sojakwark zorgt voor een heerlijke romige textuur en samen met de zoete aardbeien ontstaat een frisse en zomerse smaak. De bodem van amandelmeel geeft een lichte nootachtige smaak en een fijne bite, waardoor de taart mooi in balans is. Het belangrijkste bij een kwarktaart is geduld. Geef de taart voldoende tijd om in de koelkast op te stijven, zodat je straks mooie stevige punten kunt snijden. Het fijne is dat de taart de volgende dag misschien zelfs nog lekkerder smaakt, omdat alle smaken dan goed zijn ingetrokken. Heb je een paar stukjes over? Dan kun je die zonder problemen invriezen voor een later moment.
Doordat deze aardbeienkwarktaart relatief weinig suiker bevat en gemaakt is met voedzaam amandelmeel en eiwitrijke sojakwark, voelt hij net iets minder als een guilty pleasure. Sterker nog, op een zonnige ochtend kun je best een stukje als ontbijt nemen. Taart als ontbijt klinkt misschien een beetje ondeugend, maar met deze frisse en lichte variant is dat helemaal geen slecht idee.
Lees hier hoe je deze gezonde en vooral lekkere kwarktaart maakt.

Aardbeien- kwarktaart (vegan)
Equipment
- 1 springvorm
- 1 vel bakpapier
- 1 blender of mixer
- 1 klein pannetje
Ingrediënten
- 180 gr amandelmeel
- 25 gr suiker
- 30 gr margarine
- 500 gr protein soja kwark
- 200 gr aardbeien vers of diepvries
- 6 blaadjes gelatine niet vegan
of
- 1 tot 1,5 tl agar-agarpoeder
Instructies
- Verwarm de oven voor op 175 graden.
- Bekleed de springvorm met bakpapier.
- Smelt het boter op het vuur in een klein pannetje.
- Meng de amandelmeel met suiker en boter.
- Bedek de bodem van de springvorm met het mengsel en bak 10 minuten in de oven.
- Laat hierna afkoelen in de koelkast.
- Laat de gelatineblaadjes 5 minuten weken in koud water.
- Ontdooi de aardbeien of als je verse hebt, snijd de kroontjes eraf. Laat 2 aardbeien apart voor de garnering.
- Pureer de aardbeien met een schone mixer. Verwarm de aardbeienpuree in een steelpannetje en voeg daarna de gelatineblaadjes toe om hierin te smelten.
- Meng het aardbeienpuree met de kwark in de mixer.
- Giet het mengsel op de taartvorm. Dek af met folie.
- Laat minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.

Klik hier voor meer zoete recepten

