De horecabeurs Gastvrij Rotterdam vond plaats van maandag 17 september tot en met woensdag 19 september in de Ahoy Rotterdam. De beurs staat in het teken van culinaire verrassingen, innovatieve food en non-food producten en oplossingen voor in de horeca.
Op de beurs stonden 450 exposanten, van grote tot kleine merken. Veel merken gaven de gelegenheid om wat van hun specialiteiten te proeven. Soms ter inspiratie wat je ermee kan doen of echt hapjes die je bij de groothandels als Sligro, Makro of Hanos kunt bestellen. Wat een feest, al dat proeven!
Je ziet door alle hapjes en gerechten heel duidelijk de foodtrends van 2019 naar voren komen. Zo zag ik veel gerechten met bieten. Denk hierbij aan een bietenbitterbal of een stamppot met biet. Daarnaast zag je ook veel vegetarische en biologische gerechten. De Nederlandse horeca gaat bewuster met de voedingskeuze en assortiment om én dat zag je terug op de in alle hapjes en gerechten van de exposanten.
Hieronder licht ik de opvallendste trends en combinaties uit van een paar merken.
Chaupain- Exclusieve brood- & patisserieproducten
Deze geweldige broodbakkers van Chaupain stonden op de beurs met een breed assortiment van verschillende soorten brood. Alles zag en rook heerlijk.
Ik kon 2 broden proeven. De eerste was een zuurdesem met citroenbrood. Dit brood was heel lekker; een combinatie van een hartige smaak met een vleugje frisse citroensmaak erdoor. Het brood was ook nog eens erg zacht. Echt heerlijk. De tweede was een bietenbrood. Dit brood had een roze gloed en was wat zoeter van smaak. Heerlijk met jam of zoet beleg.
Green Power Foods- Veggiefries
De Green Power Foods liet mij de Veggiefries proeven. Deze Veggiefries bestaan voor 80% uit groenten en bonen, zoals kikkererwten, wortel, pastinaak, knolselderij, ui en prei. Ze bevatten zo niet alleen minder koolhydraten, maar zijn ook nog eens rijk aan vitamines. De frietjes werden bereid in de airfryer en waren heerlijk knapperig. Ik vind de Veggiefries minstens net zo lekker als aardappelfriet. De frietjes zijn vegan, dus ook koemelkvrij.De gastvrouw van Veggiefries gaf aan dat steeds meer restaurants deze frietjes nu ook voor het kindermenu aanschaffen. Wat een goed idee!
Bickery Food Group
Bickery Food Group verkoopt veel internationale foodbrands, zoals Daim, Maaza, Tabasco, Bon Mamam, Looza en nog veel meer. Sommige van deze merken zijn in Nederland nog wat minder bekend, maar in het buitenland erg populair zijn. De meeste producten zijn Mediterraans.
Ik heb hier de 2 soorten Tabasco mogen testen. De bekende oranje is lekker in soepen of als topping bij je eten. Ze hebben nu ook een groene variant, met jalapenopepers. Deze is wat milder en heerlijk bij Mexicaans eten. Beide erg lekker. De 2 soorten tabasco ga je zeker nog terugzien in mijn recepten.
Jimmy’s Popcorn
Jimmy’s een merk die we allemaal wel kennen van de popcorn in de bioscoop. Jimmy’s heeft ook een groot assortiment aan verschillende nachos en verschillende dips, zoals salsa en guacamole. De Supreme Nachos Salted Blue Corn heeft indruk op mij gemaakt. Deze nachos zijn gemaakt van blauwe maïs, waardoor ze bijna zwart zijn. Binnenkort zie je een recept met deze nachos op de blog verschijnen!
Jonathans Bietenbitterbal
De bieterbal is een vegetarische bitterbal gemaakt van, hoe kan het ook anders, de biet! Gemaakt van lokale en eerlijke ingrediënten, zonder kunstmatige ingrepen of toevoegingen. Ik heb deze zelf helaas niet kunnen proeven, omdat er melk in zit, maar van andere gasten heb ik gehoord dat deze echt verrukkelijk is. De smaak van biet was niet heel duidelijk aanwezig.
De bal was mooi roze van buiten en met een mooie lichtroze ragout van binnen. De bietenbitterbal wordt gepresenteerd met een prikkertje in de vorm van bietenblaadjes, leuk!
Nederlands Visbureau
Bij het Nederlands Visbureau heb ik heerlijke combinaties mogen proeven met de Hollandse Nieuwe haring. Als eerst een bietengazpacho met een spiesje van chorizo en haring. Vervolgens een tartaar met haring en groentechips en als laatst sushi met haring.
Alledrie waren heerlijke gerechtjes met een goede smaakcombinatie. Ik kon niet stoppen met het eten van de sushi.
Big Mamma J- Hot Sauce
Big Mamma J is een merk met sausjes, gemaakt met Surinaamse producten. De basis van deze sauzen bestaat uit Madame Jeannet pepers, limoen, knoflook, ui en gember. Ze hebben verschillende sauzen zoals een pittige mayonaise, hot tomatenketchup en een limoen-achtig saus die goed past bij vis.Al deze sauzen zijn homemade, zonder conserveermiddelen. Erg lekker bij snacks of om in een gerecht te verwerken. Binnenkort zie je een recept met deze hot sauce voor vis van op de blog verschijnen!
Dutch Cuisine- Cooking challenge
Dutch Cuisine staat voor duurzaam, lekker en gezond eten. Het doel is de Nederlandse eetcultuur op de kaart te zetten. De producten zijn van dichtbij en hoeven dus niet naar Nederland gehaald te worden. Dit is natuurlijk beter voor het milieu en maakt de producten duurzaam.Het is een organisatie waar bedrijven en merken zich bij kunnen aansluiten, wanneer zij ook duurzaam ondernemen. Bij Dutch Cuisine hebben het onderstaand gerecht van de foodchallenge kunnen proeven.
Foodchallenge- DSNM Smaak Award 2018
De DSNM Smaak award is ontstaan door Green Leisure (Group). Het doel van dit Award is om meer aandacht en bekendheid te krijgen voor eerlijke-, biologische- en streekproducten.
Dit jaar werd er samengewerkt met Dutch Cuisine. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze een menu bereiden en presenteren gebaseerd op de principes van de Dutch Cuisine.Hier hebben wij een gerecht van de kok van Green delight, een veganistisch restaurant in Rotterdam, mogen proeven. Green Delight is een veganistisch restaurant in Rotterdam, Het gerecht was een soort bitterbal, gemaakt van zoete aardappel, paksoi, champignons, wortel en een krokant laagje van gebakken uien. Was een heerlijk gerecht, zo smaakvol en goed bij elkaar gevonden.
Zoals je leest heb ik deze middag heerlijk genoten van alle inspiraties en lekkere proeverijen. Er heel veel gerechtjes met biet, vegetarisch of veganistisch. Dit zie ik echt als dé foodtrend voor 2019.
Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van deze beurs. Ik verheug me er al op om volgend jaar weer te gaan. Ik heb veel zin om met de gekregen samples aan de slag te gaan. De recepten volgen snel!